roadracing
March 29, 2024, 01:18:25 am
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: roadracing.webnode  facebook photogaleries


 
  Home Help Search Gallery Staff List Login Register  

JAWA

Pages: [1]
  Print  
Author Topic: JAWA  (Read 3669 times)
wusa
admin
superbiker TT
*****
Posts: 2110



WWW
« on: September 23, 2009, 02:26:15 pm »

Nejrychlejší Jawa historie...



Konec šedesátých let byl labutí písní čtyřtaktních motorů v jejich účinkování v mistrovství světa silničních motocyklů. Loučení to bylo ve velkém stylu. Agostiniho tříválcová MV byla prakticky nedostižná. Přesto se schylovalo k výměně zvukové kulisy Grand Prix. Dunění čtyřtaktních motorů na dlouhých třicet let vystřídá řev vysokoobrátkových dvoutaktů.
V Jawě tento trend nezůstal bez povšimnutí. Pro továrnu to nebylo lehké rozhodnutí, vždyť JAWA 2xOHC byla pojmem v celém světě. Pokud se však chtěli strašničtí dál účastnit závodů na nejvyšší úrovni nezbývalo, než rychle postavit výkonný dvoutakt. Zkušeností z dvoutakty pohánějících prakticky kompletní výrobní program byly k ničemu a tak bylo rozhodnuto vyvinout nový stroj. Šéfem vývoje byl ing. Zdeněk Tichý. Ten přišel s revoluční myšlenkou využít již postavenou dvouválcovou stopětadvacítku. Spojením dvou těchto motorů dohromady vznikl mimořádně kompaktní čtyřválec. První prototyp byl zkompletován v roce 1967. Mimochodem s podobným motorem dosáhla Yamaha později na několik titulů v GP.



Technický popis čtyřválce je převzat z knížky Sportovní Motocykly:

Vrcholným československým silničním motocyklem je čtyřválcová dvoudobá třistapadesátka Jawa, která má velmi zajímavou koncepci motoru. Je to vlastně seskupení čtyř miniaturních jednoválcových motorů. Dva a dva válce jsou vedle sebe. Každý válec má samostatný odlitek vlastního válce, hlavy válce i zcela samostatný klikový hřídel. Spojení souosých klikových hřídelů je drážkovanou spojkou, dvojice hřídelů jsou spojeny uprostřed ozubenými koly. Na vnější straně každého klikového hřídele je velmi tenké kotoučové šoupátko a karburátor. Chlazení celého motoru je vodou s nuceným oběhem pomocí vpředu umístěného chladiče. Zapalování nového modelu čtyřválce je vysokonapěťové, bezkontaktové, kondenzátorové. Zajímavostí však je, že toto zapalování je československé výroby a bylo vyvinuto v n.p. Povážské strojárne ve spolupráci s pracovníky Jawy. Primární převod je ozubenými koly s rovnými zuby na suchou vícelamelovou spojku a jednoduchou, lehkou dvouhřídelovou sedmistupňovou převodovku. Převod na zadní kolo je řetězem. Při stavbě šasi tohoto motocyklu bylo využito dlouholetých zkušeností s vývojem čtyřtaktních silničních závodních motocyklů. Otevřený, dvojitý trubkový rám nejmodernější koncepce je vyroben z chrommolybdenových trubek kruhového průřezu. Spodní část rámu tvoří motor. Přední vidlice je teleskopická, zadní kyvná se širokým uložením a lehkým posouváním zadního kola. K moderní stavbě motocyklu přispívají i kola s osmnáctipalcovými duralovými ráfky a specielními pneumatikami. Obě brzdy jsou dvouklíčové, avšak u předního kola je oboustranná. Stavba složitého avšak úzkého čtyřválcového motoru umožnila konstrukci úzké laminátové kapotáže.



Prvním startem tohoto motocyklu byla GP Holandska v Assenu v roce 1967. V témže roce se objevila i v tréninku Velkou cenu v Brně, ale „odkroužila“ pozue čtyři kola v tréninku. Třistapadesátku pilotoval František Šťastný. Náš nejlepší motocyklový závodník té doby (a dodnes nepřekonaný...) byl však příliš spjat se světem čtyřtaktů. Jeho jezdecký styl a v neposlední řadě i věk nekorespondoval s možnostmi stroje. Přesto Franta předvedl novou Jawu v nejlepším světle. V Brně 1968 dojel třetí a stal se prvním domácím (bohužel dodnes jediným) jezdcem který stanul v Brně na bedně od chvíle kdy byl tento závod zařazen do MS. Do konce roku startovala Jawa ještě ve dvou závodech. Šťastný dojel UlsterGP čtvrtý. a italskou Monzu šestý. Při třech startech ( z 10 podniků) získal Šťastný 8. bodů (bodovalo se pouze prvních 6 míst!) a 7. místo celkově.V poháru konstruktérů Jawě patřilo 6. místo. Zajímavostí jistě je i to, že v roce 1968 nasadil a JAWA i čtyřválcový dvoutaktní půllitr, čímž dosáhla světového primátu.
Sezóna 1969 byla očekávána s obrovskými nadějemi. Jak by ne motocykl byl naprosto konkurenceschopný a navíc se podařilo zajistit pro tento motocykl jednoho z vůbec nejlepších jezdců planety. Pravda byla to trochu náhoda, že ex-mistr světa Bill Ivy zakotvil v Jawě, ale štěstí přeje připraveným. Pro rok 1969 totiž bývalý Ivyho zaměstnavatel, japonská Yamaha, odstoupila ze závodů. Ivy chtěl jezdit a vyhrávat dál na továrním motocyklu a tak přišel do Jawy.



Jeho jezdecký naturel je popsán v knize Svět velkých cen takto: Nejlepším dokladem toho, s jakým nasazením bojoval anglický jezdec na trati , byl jeho stroj. Nesl na sobě známky razantní a tvrdé jízdy, kterou musí motocykl vydržet, chce-li jezdec dosáhnout výrazného umístění. Nebylo žádným tajemstvím, že Ivy pokládal v zatáčkách stroj do maximálního možného sklonu. Výsledkem byla nejen kapota probroušená skrz na skrz, ale i rozedřené boty včetně ponožek, které byly navíc prosáklé krví. To nebylo všechno. Na Ivyho motocyklu byly vzhledem k jeho technice jízdy posazeny i výš výfukové trouby, i ty stačil „přibrousit“. Pneumatiky potvrzovaly shora uvedené. Hrany sjeté až na ráfek, obruba desénu roztřepaná. Brzdové obložení se nedalo vůbec srovnávat s obložením Šťastného stroje. To jenom pro dokreslení Ivyho jezdeckého profilu a pro představu vlastností, které musel mít motocykl pro jezdce Ivyho typu...



Premiéra prvního zahraničního továrního jezdce se odehrála v úvodním podniku GP 1969 na Velké ceně Španělska v Jaramě. Start je sice nevyvedl a Jawa se propadla do hloubi pole ale Ivy ze stroje ždímal maximum a v jedenáctém kole byl již bezpečně na třetím místě. Co více na třetího Australana Carrutherse stahoval v každém kole 3 vteřiny. Bohužel banální závada na karburátoru jeho spanilou jízdu zastavila před projetím cíle. Škoda, ale byl to slibný začátek. Hned následující start v německém Hockenheimu proměnil ambiciózní Angličan v triumf. Pravda na vítězství nedosáhl ale celý závod byl božskému Agostinimu v patách. Přesto druhé místo v prvním závodě s novým strojem čekal málokdo. K dovršení skvělého jawského dne přijíždí do cíle na třetím místě nestárnoucí František Šťastní ( pravda Ivy mu nadělil 2 okruhy, ale to nijak nesnižuje jeho výkon). První start dvě místa na bedně skvělý začátek. Mimo jiné Ivy v Německu dosáhl rekordní rychlosti naměřené v závodu – 258 km/h. Při následujícím podniku v Holandském Assenu již byl Ivy do té doby nedostižnému“Agovi“ zcela rovnocenným soupeřem, několikrát v závodě dokonce italského šampióna předjel. Strhující závod nakonec pro sebe zvrátila MV a na Jawu „zbylo“ druhé místo. Fantazie po čtyřech závodech byl anglický jezdec na celkově třetím místě a jeho hvězda stoupala stále výše. Do tehdejšího DDR se sjeli tisíce fanoušků mimo jiné i z Československa, aby na vlastní oči viděli trumf českého motocyklu. To co následovalo byl jeden nejčernějších denů v historii silničních závodů. V sobotním měřeném tréninku Wiliam Daniel Ivy havaroval a na místě svému zranění podlehl. Tato opravdu smutné události se Jawa již nikdy nevzpamatovala. Okolnosti havárie jsou dodnes zastřeny rouškou dohadů a pochybností. Ivyho pád měl jednoznačně technickou příčinu. Jawě se rozpadla klec ojničního ložiska a motor se zadřel. Potud je vše zcela jasné. Trochu pochybností však budí příčina strašlivého následku této závady. Tedy přesně proč Ivy neměl při pádu nasazenou helmu? Proč tak zkušený jezdec, který věděl o této nectnosti podcenil toto nebezpečí. Co se tedy stalo? Jisté je že Ivy najížděl značnou rychlostí  do zatáčky v Hohenstein – Ersthlu. V kritickém okamžiku se však věnoval úpravě helmy, podle jiných si rovnal brýle...


   
Ani cejch smrti visící od této chvíle nad famózním strojem neodradil další zájemce o svezení. Přes „špatnou pověst“ byla Jawa nejrychlejším motocyklem v GP. Pro nadcházející Velkou cenu Brna chtěl nahradit Ivyho Jack Findlay. Bohužel v pátečním tréninku havaroval a zlomil si klíční kost. Infarktový vývoj situace však gradoval v sobotu, kdy si přišel vypůjčit Jawu další špičkový jezdec, Ital Silvio Grasseti. Na první pokus si vyjel čtvrtý čas a možnost v neděli jet s naší Jawou. Třetí místo v závodě bylo v dané situaci malým zázrakem. Po tomhle famózním nástupu nikdo v Jawě a vlastně ani v Československu nepochyboval o skvělé budoucnosti. V příštím závodě se mělo toto tušení potvrdit. Grassettii v Imole zajel naprosto fantasticky a propracoval se na vedoucí pozici. Bohužel si neodpustil naprosto neprofesionální chybu. Při náskoku 22 vteřin čtyři kola před koncem začal zdravit jásající Italy. Tahle parádička se mu vymstila a po vyjetí z trati ztratil první pozici! Smutné, ale i druhé místo v závodě GP bylo pro Jawu skvostné. Prvního a bohužel i posledního vítězství se čtyřválec dočkal v následujícím závodě. Velká cena Opatije se stala dějištěm triumfu Italského jezdce na Českém stroji. Naprosto suverénní vítězství navíce zpečetil nový traťový rekord 146,556 km/h. Pro další sezónu, tedy rok 1971, byl Ital jasnou volbou. Zástupci VVZ Jawa podepsali 18. listopadu 1969 smlouvu s Grassettim. Dostal k dispozici dva čtyřválcové stroje, mechanika a jednoho technika. Za svůj podpis dostal jako bonu ještě jednu soutěžní třistapadesátku. Začátek poslední sezóny se dokonale nevyvedl. Nedisciplinovaný Ital Grassetti si na soukromé Yamaze způsobil úraz a tak k prvnímu podniku nenastoupil. První start tak proběhl až na GP v Brně. Grassetti však havaroval v zaváděcím kole a k závodu znovu vůbec nenastoupil. Bídná sezóna gradovala v Monze, po nepřesvědčivém výkonu Jawa končí na šestém místě a připisuje si posledních šest bodů z mistrovství světa v historii…
    Konec příběhu skvělého motocyklu tak není ani trochu optimistický. Zahubila jej agonie znárodněného průmyslu. Fantastický čtyřválec nebylo možné technologicky ani finančně zajistit tak, aby mohl opravdu předvést svůj potenciál. Je sice asi naivní domnívat se, že kdyby nedošlo k tragické nehodě a kdyby měl tento projekt i tu „správnou“ stranickou podporu, vyhrála by Jawa titul mistra světa, přesto je to báječná představa...



Ještě malé doplnění od Jana Vítovce.
Výkon motocyklu byl na hranici 70 HP při 14000 otáčkách. Pneu Dunlop. Franta Šťastný o ní říkal : „…jako bych vždycky sedal hrobníkovi na lopatu…!“
Kromě Františka Šťastného, sedlal tento motocykl Bill Ivy (1969), Jack Findlay (1969), ten na ní jel dokonce Cenu Prachovských skal v Jičíně, Silvio Grassetti (1969, 1970), Ginger Molloy (1970). V roce 1971 ji testoval i Bohouš Staša, ale z angažmá sešlo. Po našich domácích tratích ji v roce 1970 vodil hořický Zdeněk Bíma, který s ní získal i mistrovský titul. Bohužel se v roce 1971 těžce zranil při pádu v Novém Meste nad Váhom. V roce 1971 jednal s jawou také Renzo Pasolini.

Další fotografie jawácké krasavice.....






« Last Edit: September 23, 2009, 02:57:34 pm by wusa » Report Spam   Logged

Jezdím tak rychle, jak rychle litá můj anděl strážný

Share on Facebook Share on Twitter

Jarda
superbiker TT
*****
Posts: 400



« Reply #1 on: September 24, 2009, 08:36:07 am »

Byla to strojovna...hrozná škoda toho Ivyho  Cry

Quote
Přesto Franta předvedl novou Jawu v nejlepším světle. V Brně 1968 dojel třetí a stal se prvním domácím (bohužel dodnes jediným) jezdcem který stanul v Brně na bedně od chvíle kdy byl tento závod zařazen do MS.
Dodnes jediným určitě ne...B.Staša na čtyřválci ČZ (taky krásná mašina) dojel 1971 druhej za Saarinenem.
Report Spam   Logged
wusa
admin
superbiker TT
*****
Posts: 2110



WWW
« Reply #2 on: September 24, 2009, 10:22:42 am »

Byla to strojovna...hrozná škoda toho Ivyho  Cry

Quote
Přesto Franta předvedl novou Jawu v nejlepším světle. V Brně 1968 dojel třetí a stal se prvním domácím (bohužel dodnes jediným) jezdcem který stanul v Brně na bedně od chvíle kdy byl tento závod zařazen do MS.
Dodnes jediným určitě ne...B.Staša na čtyřválci ČZ (taky krásná mašina) dojel 1971 druhej za Saarinenem.

jj vloudila se chybka...  Sad  Bohouš Staša dojel ještě třetí v roce 1970 v 500cc za Marszovskym a vítězným Agostinim.
Report Spam   Logged

Jezdím tak rychle, jak rychle litá můj anděl strážný
Michal #5
junior TT
***
Posts: 144


« Reply #3 on: September 24, 2009, 10:24:56 am »

Moc hezký čtení  Smiley
Report Spam   Logged
Retro
mechanik
*
Posts: 4


« Reply #4 on: September 24, 2009, 01:07:35 pm »

Prvá dvojtaktná Jawa bol šupatkový dvojvalec 350 vyrobený podľa konštrukcie RAVO v podvozku podobnému poslednej 2xOHC. F.Šťastný na nej absolvoval na TT 1966 svoj najznámejší pád. Jazdili s tým aj F.Srna a F.Helikar. Kvôli štvorvalcu potom v Jawe upustili od ďalšieho vývoja tohoto stroja. F.Srna už na vodou chladenom upravenom motore jazdil ešte pár rokov. Napr. na Těrlickom okruhu v r.1970 skončil v tr.500 tretí za Z.Bímom /Jawa 4V/ a G.Marzowskim. /motocykel stojí u mňa v obývačke, ale fotky sem neviem nejak pridať.../

.....a chválim tvorcu mojich najobľúbenejších stránok a tohoto fóra!!! Smiley
Report Spam   Logged
wusa
admin
superbiker TT
*****
Posts: 2110



WWW
« Reply #5 on: September 24, 2009, 01:13:22 pm »

Prvá dvojtaktná Jawa bol šupatkový dvojvalec 350 vyrobený podľa konštrukcie RAVO v podvozku podobnému poslednej 2xOHC. F.Šťastný na nej absolvoval na TT 1966 svoj najznámejší pád. Jazdili s tým aj F.Srna a F.Helikar. Kvôli štvorvalcu potom v Jawe upustili od ďalšieho vývoja tohoto stroja. F.Srna už na vodou chladenom upravenom motore jazdil ešte pár rokov. Napr. na Těrlickom okruhu v r.1970 skončil v tr.500 tretí za Z.Bímom /Jawa 4V/ a G.Marzowskim. /motocykel stojí u mňa v obývačke, ale fotky sem neviem nejak pridať.../

.....a chválim tvorcu mojich najobľúbenejších stránok a tohoto fóra!!! Smiley

Vítej na palubě  Wink
Report Spam   Logged

Jezdím tak rychle, jak rychle litá můj anděl strážný
Retro
mechanik
*
Posts: 4


« Reply #6 on: September 25, 2009, 03:29:33 pm »

Konečne sa mi sem podarilo dostať fotky... Takže je to prvý dvojtakt Jawa 350 prezývaný Rampouch. Kto by mal mal nejaké dobové fotky týchto strojov, urobil by mi radosť...





« Last Edit: September 25, 2009, 03:36:46 pm by Retro » Report Spam   Logged
wusa
admin
superbiker TT
*****
Posts: 2110



WWW
« Reply #7 on: September 29, 2009, 02:08:13 pm »

Nádherná dekorácia obývačky.... Wink Wink
Report Spam   Logged

Jezdím tak rychle, jak rychle litá můj anděl strážný
pawka
mechanik
*
Posts: 5


« Reply #8 on: July 12, 2010, 01:13:35 pm »

da se na nejakem nasem prirodaku videt v akci Jawa 2T 4V, stejne jako ČZ 4T 4V mistrů znovu zroditelů a dodělatelů,konstruktérů obsahu 500?
Report Spam   Logged
Vojta Vanek
junior TT
***
Posts: 198


I love Road Racing....Road Racing Its my life


« Reply #9 on: July 13, 2010, 05:51:26 am »

Jojo myslim že skoro na všech závodech kde se jezdí pravidelnost, na  čtyřválcové Jawě jezdí pan Antonín Kružík a čtyřtaktní čtyřválcovou zetku vodí pan Hromádko.
Report Spam   Logged

Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by EzPortal
Bookmark this site! | Upgrade This Forum
SMF For Free - Create your own Forum


Powered by SMF | SMF © 2016, Simple Machines
Privacy Policy